26 Apr 2010

PERCUTIAN FAMILY DI CAMERON HIGHLAND

Pada 1 Oktober 2009, aku bersama family ke Cameron Highlands (CH), Pahang. Kami memilih CH kerana kami semua sukakan suasana yang sejuk dan nyaman. Kami menginap di Hotel Jasmine, Brinchang. Dua malam kami di sana. Pada waktu malam, kami tidak melepaskan peluang ke pasar malam berdekatan hotel. Banyak jugalah yang dapat dibeli di sana, sama ada makanan atau sesuatu sebagai kenangan.

Tanaman Epal

Tempat yang menjadi kunjungan ramai adalah Mardi CM. Di sana, kita boleh menikmati buah-buahan yang dipetik daripada pokoknya seperti strawbery dan anggur. Bunga-bunganya juga cantik. Pengunjug juga boleh membeli sayur-sayuran untuk dibawa pulang.

Cameron Bharat

Di Cameron Bharat pula, pengunjung boleh membeli pelbagai jenis perasa teh yang pastinya menjadi kegemaran ramai. Perasa kegemaran family saya ialah perasa oren. Boleh juga dapatkannya sebagai ole-ole kepada sanak-saudara dan sahabat.

Mardi Cameron

Taman Rama-Rama

Taman Rama-Rama yang terletak di perjalanan pulang menjadi tempat perhentian kami sebelum pulang. Pelbagai jenis rama-rama yang cantik menawan dapat dilihat di sana.

Taman Bunga

Taman Bunga hanya terletak beberapa meter sahaja daripada tempat penginapan kami, Hotel Jasmine. Kami hanya berjalan kaki sahaja ke sana. Kenangan di CH sesungguhnya sukar dilupakan. Kalau berpeluang pastinya kami akan ke sana lagi. Bawalah keluarga jika ada kesempatan. Insya-Allah akan memberi kepuasan kepada semua.

25 Apr 2010

5 BESTARI 2009

AJK Kelas 5 Bestari

5 Bestari 2009

5 BESTARI 2008

5 Bestari 2008

LAWATAN KE SABAH

Sabah merupakan negeri pertama aku "posting". Pada tahun 1989, aku dihantar bertugas di Sk. Pekan Kunak 1 yang terletak di daerah Kunak, bahagian Tawau. Tahun 1993, aku ditukarkan ke negeri kelahiranku di Terengganu dan ditempatkan di Sk. Apal, Besut. Semenjak bertukar, aku tidak pernah menjejakkan lagi kakiku di negeri di bawah bayu itu.

Pada tahun 2008, aku mendapat perkhabaran PPD Besut akan mengadakan lawatan Panel UPSR Daerah Besut ke Kota Kinabalu, Sabah. Aku merupakan salah seorang ahli panel dan aku terpilih ke sana. Gembiranya hatiku bukan kepalang. Di sana, sahabatku sesekolah di Sk. Pekan Kunak 1 sedang menungguku. Kini beliau telahpun menjadi guru besar di salah sebuah sekolah di Kota Kinabalu. Namanya Al-Azmi b. Abdullah (Albanus Paun).

Banyak keistimewaan di sana. Susahlah jika nak diceritakan semua di sini. Pastinya makanan kegemaranku, kepak ayam bakar tidak akan aku lupakan. Geng-gengku sibuk berbelanja mutiara dan lain-lain. Kini aku tidak tahu lagi bilakah aku akan ke sana. Hajat besarku sewaktu di sana dulu belum tercapai.............................mendaki Gunung Kinabalu !!

Jambatan gantung di Kampung Kebudayaan

Posing berhampiran Kampung Kebudayaan

Berhampiran Muzium Universiti Sabah

Menara Yayasan Sabah

Bas Yayasan Sabah

Cikgu Mie, Kak Nab dan Kak Na memilih mutiara

Kepak ayam bakar amat terkenal di Sabah

Turun dari pesawat Air Asia

Dalam Pesawat Air Asia

ALBUM KONVO TADIKA AMIRUL


Umi di majlis konvo Amirul


Amirul menerima segulung sijil


Amirul bergaya bersama jubah dan sijil konvo

KENANGAN DI GUNUNG LEDANG


Puncak Gunung Ledang semasa pendakian Kelab Kembara MPLP KL

19 Apr 2010

SABAR & SOLAT


RENUNG-RENUNGKANLAH WAHAI SAHABAT




NILAI MURNI DALAM KBSR

Nilai murni adalah sesuatu amalan atau perbuatan yang baik. Nilai-nilai murni dalam KBSR terdiri daripada 17 nilai iaitu :

· Baik hati

· Berdikari

· Hemah tinggi

· Hormat-menghormati

· Kasih sayang

· Keadilan

· Kebebasan

· Keberanian

· Kebersihan fizikal dan mental

· Kejujuran

· Kerajinan

· Kerjasama

· Kesederhanaan

· Kesyukuran

· Patriotisme

· Rasional

· Semangat bermasyarakat

UCAPAN PERPISAHAN TAHUN 6

Contoh Jawapan Bahagian B (Tahun 6)

Soalan 3

Sebagai wakil murid, anda dikehendaki menyampaikan ucapan di Majlis Perpisahan Akhir Tahun, Tahun 6. Tuliskan ucapan anda selengkapnya.


Yang Dihormati Pengerusi Majlis, saudara saya, saudari Nur Fatihah bt Mahadi, Yang Berbahagia Tuan Guru Besar Sekolah Kebangsaan Renek, En. Mizan bin Hj. Mohd, Yang Dikasihi Guru-guru Penolong Kanan, guru-guru serta rakan-rakan seperjuangan sekalian. Asslamualaikum saya ucapkan.

Terlebih dahulu, saya ingin mengucapkan ribuan terima kasih kepada semua guru yang hadir pada jamuan perpisahan tahun enam 2009. Saya selaku wakil murid tahun enam dikesempatan ini ingin menyampaikan ucapan ribuan terima kasih yang tidak terhingga kepada semua guru Sekolah Kebangsaan Renek.

Betapa besarnya jasa guru yang telah mengajar kami daripada tidak mengenal huruf hingga mengenal huruf, daripada tidak tahu membaca hingga dapat membaca dengan lancar, daripada tidak tahu mengarang hingga boleh mengarang dengan baik.

Kami juga tahu bahawa semua guru di Sekolah Kebangsaan Renek ini merupakan guru berdidikasi yang sentiasa memupuk minat kami supaya lebih berdikari dan sentiasa mendengar nasihat guru. Mungkin dulu kami tidak mendengar nasihat guru tapi kami berjanji supaya sentiasa mendengar nasihat guru dan ibu bapa kami. Kami juga berjanji akan menjaga maruah dan nama baik Sekolah Kebangsaan Renek.

Kepada rakan-rakan sekalian, ingatlah kita semua akan menjejak kaki ke tingkatan 1. Kita semua akan meninggalkan sekolah ini yang memberikan seribu kenangan manis dan pahit yang kita telah alami bersama. Janganlah kita merosakkan nama baik sekolah dengan membawa imej buruk semasa berada di sana nanti. Selain itu, janganlah kita terikut-ikut dengan gejala-gejala yang negatif.

Saya mewakili rakan-rakan memohon ampun dan maaf atas segala kesilapan yang telah kami lakukan selama kami berada di sini. Kami juga memohon restu segala ilmu yang cikgu curahkan kepada kami. Kami berharap agar kami dapat melanjutkan pelajaran di peringkat yang lebih tinggi.

Demikianlah serba sedikit ucapan saya pada pagi yang mulia ini. Sebelum saya mengakhiri ucapan saya, saya ingin berpesan kepada rakan-rakan saya supaya janganlah jadi anak murid yang tidak kenang jasa guru dan tidak menghormati guru semasa berada di sekolah menengah nanti.

Sekian, terima kasih.

KENANGAN DI SABAH

Kenangan Semasa Perkhemahan Pengakap Di Pangi, Kunak, Sabah
(Tahun 1993)

18 Apr 2010

GURU YANG SAYA SAYANGI

Contoh Jawapan Bahagian B (Tahun 5 - OTI 1)

Soalan 2
Tuliskan sebuah karangan bertajuk, “Guru yang saya sayangi”.

Semua orang mempunyai guru. Guru merupakan ibu bapa kedua bagi kita. Saya mempunyai seorang guru yang saya sayangi. Nama guru berkenaan ialah Cikgu Zuhdi bin Ariffin. Beliau mengajar di Sekolah Kebangsaan Renek, Jerteh, Terengganu.

Cikgu Zuhdi mengajar di kelas 4 Bestari dan 4 Pintar. Mata pelajaran yang diajar oleh Cikgu Zuhdi adalah Bahasa Melayu dan Kajian Tempatan. Cikgu Zuhdi sudah lima tahun mengajar di Sekolah Kebangsaan Renek. Sebelum ini beliau bertugas di Sekolah Kebangsaan Bintang, Setiu, Terengganu. Beliau tinggal di Kampung Tok Dor, iaitu kira-kira 3 kilometer dari sekolah tempat beliau mengajar.

Di sekolah, Cikgu Zuhdi memegang beberapa jawatan penting. Cikgu Zuhdi seorang guru disiplin. Semua murid akan diam apabila Cikgu Zuhdi melalui kelasnya. Beliau seorang yang tegas. Pernah suatu ketika beliau mendenda murid sampai murid berkenaan menginsafi kesalahannya. Walau pun tegas, Cikgu Zuhdi baik hati.

Selain itu, Cikgu Zuhdi juga bergiat aktif dalam sukan. Sukan yang digemari oleh beliau adalah badminton. Beliau merupakan jurulatih negeri dalam sukan badminton. Di sekolah saya, ramai jaguh badminton yang dilahirkan oleh Cikgu Zuhdi. Ada antaranya berjaya ke peringkat negeri dan kebangsaan. Salah seorang jaguh badminton yang dilatih oleh Cikgu Zuhdi adalah Muhammad Danial Hashim yang menjuarai peringkat negeri bawah 12 tahun pada tahun lepas.

Cikgu Zuhdi seorang guru yang rajin. Apabila mengajar, beliau tidak suka murid-muridnya bermain-main. Beliau memberi penuh komitmen semasa mengajar. Ramai muridnya berjaya dengan cemerlang dalam mata pelajaran yang diajarnya. Saya dan rakan-rakan yang lain amat suka belajar bersama Cikgu Zuhdi. Kami juga amat mudah memahami apa yang diajar oleh Cikgu Zuhdi.

Beliau juga amat prihatin dengan kebajikan murid di sekolah ini. Pernah suatu ketika Cikgu Zuhdi membelikan pakaian seragam sekolah kepada seorang murid miskin yang tidak mampu membeli pakaian sekolah. Saya amat kagum dengan Cikgu Zuhdi. Oleh sebab itu, saya menyayangi Cikgu Zuhdi.

FAEDAH MENYERTAI KOKURIKULUM

Contoh Jawapan Bahagian B (Tahun 5 - OTI 1)



Soalan 1

Tulis sebuah karangan yang bertajuk “Faedah-faedah menyertai aktiviti kokurikulum di sekolah”.



Kegiatan kokurikulum telah dianggap satu aktiviti yang penting tetapi pembabitan pelajar agak mengecewakan. Kegiatan kokurikulum adalah kegiatan luar bilik darjah yang melibatkan aktiviti seperti sukan dan permainan, kelab dan persatuan serta unit beruniform. Ada pelbagai faktor yang menyebabkan pelajar tidak mahu melibatkan diri mereka dalam aktiviti ini. Sikap tidak acuh pelajar ini telah menyebabkan kerajaan mewajibkan kegiatan ini dan menjadi syarat untuk pemilihan ke universiti. Sebenarnya, kokurikulum mempunyai banyak faedah yang tersirat kepada pelajar.


Pelajar yang terlibat dengan kokurikulum dapat menyihatkan badan mereka. Peluh yang keluar dapat menghilangkan toksik badan. Pelajar yang menghadapi era persekolahan zaman ini memang penuh masalah, jadi pembabitan dalam kokurikulum mampu mengurangkan tekanan ini. Kegiatan yang dijalankan itu mampu mengalih fikiran pelajar sejenak daripada persiapan peperiksaan mereka yang penuh dengan penghafalan dan membuat latihan. Jelaslah, minda mereka dapat berehat sebentar apabila melakukan aktiviti yang berbeza iaitu kegiatan kokurikulum.

Dalam masa yang sama pembabitan pelajar memastikan mereka tidak terbabit dengan aktiviti yang tidak sihat. Kegiatan kokurikulum dilakukan pada masa-masa yang telah ditetapkan. Penetapan masa ini menyebabkan pelajar terpaksa menguruskan masa mereka dengan bijak. Pelajar yang terbabit dalam aktiviti ini akan mengutamakan aktiviti kokurikulum dan pembelajaran mereka. Ringkasnya, mereka kekurangan masa untuk melibatkan diri dalam aktiviti yang tidak sihat seperti melepak.


Selain itu, pelajar turut dapat menambah keyakinan diri mereka melalui aktiviti kokurikulum ini. Kokurikulum menyediakan satu “medan” yang sesuai kepada pelajar untuk memimpin atau mengetuai sesuatu pertubuhan. Situasi ini memberikan mereka satu keyakinan terhadap kemampuan mereka dalam aspek-aspek tertentu. Mereka mula menyedari bakat yang ada dan berupaya untuk mengembangkannya serta mengasahnya menjadi sesuatu yang lebih cemerlang lagi seperti memimpin pertubuhan belia, syarikat dan mungkin juga negara.

Malahan, aktiviti kokurikulum membuka minda dan mata pelajar tentang erti persahabatan dan pergaulan. Mereka akan bertemu dengan pelbagai orang dalam menjalankan aktiviti kokurikulum itu. Mereka mengenal jenis manusia sebenar terutama apabila menghadapi masalah untuk menganjurkan sesuatu aktiviti. Mereka juga mengenali erti persahabatan yang sejati. Pengalaman ini semua akan mengajar pelajar erti kehidupan yang tidak boleh mereka peroleh di luar.


Pelajar juga mengetahui banyak perkara baru. Aktiviti dalam pertubuhan beruniform akan mendedahkan mereka kepada cara-cara untuk menyelamatkan mangsa ketika kecemasan, cara berkhemah, cara memasak dan cara menguruskan perbelanjaan persatuan. Semua ini memberi satu pengetahuan yang berguna kepada pelajar. Ilmu ini turut memberi pelajar satu dimensi baru dalam cara mereka melihat sesuatu pertubuhan apabila mereka keluar dari sekolah.

Kesimpulannya, aktiviti kokurikulum haruslah disertai oleh semua pelajar tanpa sebarang prasangka buruk. Mereka tidak harus menganggap aktiviti ini akan menghalang kemajuan mereka dalam peperiksaan. Mereka tidak harus menyalahkan kokurikulum kalau mereka tidak memperoleh keputusan yang cemerlang dalam peperiksaan. Mereka seharusnya melihat aktiviti ini sebagai satu proses pembelajaran yang harus dialami oleh semua orang sebagai sebahagian daripada proses kehidupan kita sebagai manusia.

13 Apr 2010

PENULISAN BAHASA MELAYU (SR)

Di sini saya ingin kongsikan email seorang rakan yang menceritakan pengalaman beliau mengajar karangan di sekolah rendah untuk panduan kita semua :

( Secebis Kisah Pengajaran Karangan di Sekolah Rendah )

Seorang guru Bahasa Melayu baru bertukar ke sekolah baharu. Dia berhadapan dengan beberapa orang murid tahun lima yang masih belum mampu menghasilkan karangan yang baik. Walaupun masa untuk menghadapi Ujian Pencapaian Sekolah Rendah (UPSR) hampir dua tahun lagi, guru itu tetap risau akan keadaan murid-muridnya. Dia mahu membantu murid-murid itu mulai awal tahun ini juga. Dia meminta pandangan saya.


Langkah pertama yang perlu cikgu lakukan ialah meneliti profil murid. Kenali setiap murid dari pelbagai sudut, khususnya prestasi pembelajaran mereka. Kemudian, berbincanglah dengan guru yang mengajarkan karangan kepada mereka pada tahun-tahun sebelumnya. Cikgu mungkin memperoleh banyak maklumat daripada guru-guru yang berkenaan.


Selain itu, adakan juga perbincangan dengan murid-murid agar cikgu dapat meneroka kekangan yang mereka hadapi daripada mulut mereka sendiri. Setelah itu dan setelah melakukan beberapa tindakan yang lain, barulah cikgu dapat melakukan tindakan pembetulan dan penambahbaikan. Tegasnya, penyelesaian masalah hendaklah berdasarkan dapatan penyelidikan dan analisis data.


Dari segi pedagogi, sebelum mengarang murid mesti menguasai aspek tulisan mekanis . Aspek itu ialah kemahiran menulis huruf, suku kata dan perkataan. Hal ini dapat dilihat dari berbagai-bagai sudut. Antaranya termasuklah ketepatan bentuk, jarak, tekanan, kecondongan, kekemasan dan kepantasan. Aspek mekanis yang lain ialah kemahiran menggunakan huruf kecil, huruf besar dan tanda baca.

Cikgu sedia maklum bahawa antara tugas guru Bahasa Melayu termasuklah mengendalikan pemulihan ringan, iaitu pemulihan dalam bilik darjah biasa. Dapatan penyelidikan dan analisis data pasti membantu cikgu membuat keputusan sama ada murid-murid itu masih perlu menjalani pemulihan tulisan mekanis atau tidak.

Aspek penguasaan ejaan dan kosa kata amat penting. Jikalau kita mengabaikan aspek ini, karangan murid mungkin kurang bermutu atau "buruk" seperti karangan tentang "datuk saya" yang menjadi bahan lelucon dalam Facebook. Sayang, masyarakat kita lebih berminat menjadikan kelemahan orang sebagai bahan lelucon dan bukannya bahan analisis untuk melakukan pembetulan dan penambahbaikan. Saya yakin, cikgu tidak tergolong dalam kategori orang awam itu. Analisislah karangan murid-murid cikgu. Kemudian, rancang dan laksanakanlah aktiviti yang membolehkan murid-murid itu mengatasi kelemahan mereka dari segi ejaan dan kosa kata.


Guru yang baik mengadakan berbagai-bagai aktiviti untuk membantu murid menguasai ejaan dan kosa kata. Antaranya, mereka mengadakan aktiviti imlak dengan cara yang menyeronokkan seperti menyalin pengumuman, lirik lagu dan resipi. Teknik permainan bahasa seperti teka silang kata dan sahiba juga memungkinkan murid meningkatkan kemahiran mengeja dan menambah kosa kata. Gunakan teknik ini dan teknik lain agar asas untuk murid-murid cikgu itu menghasilkan karangan yang baik bertambah kukuh.


Karangan ialah gubahan fikiran yang terjelma secara lisan atau tulisan. Amat malang jikalau murid membawa kebiasaan lisan (terutamanya dalam situasi tidak formal) dalam penulisan mereka. Perkara ini sudah berlaku dan kelihatannya masih terus berlaku. Saya berharap kita bersama-sama menjadi benteng agar perkara ini tidak terus berlaku. Ada kumpulan teladan di alam nyata dan dalam interaksi maya yang dapat kita contohi. Sebagai guru atau mantan guru Bahasa Melayu, kita wajar menyertai kumpulan contoh itu. Kita bersama-sama dengan mereka menggunakan bahasa Melayu baku, sopan dan indah dalam pelbagai ranah komunikasi. Insya-Allah, murid-murid kita akan mencontohi kita dan hasilnya akan terpancar dalam karangan mereka.


Sekali lagi, karangan ialah gubahan fikiran. Gubahan fikiran yang ringkas ialah satu perkataan. Guru yang baik mengajarkan karangan secara bertatatingkat, iaitu menulis perkataan, frasa, satu ayat, beberapa ayat dan seterusnya beberapa perenggan. Maka wujudlah beberapa teknik. Antaranya termasuklah karangan berpandu, karangan terkawal dan mengarang secara bebas. Setiap teknik ini ada subtekniknya yang tersendiri. Mereka yang bergelar guru Bahasa Melayu di sekolah rendah mengetahui teknik ini dan berkemahiran mengendalikannya dalam sesi pengajaran dan pembelajaran. Jadi, gunakanlah teknik yang bersesuaian dengan murid-murid cikgu.


Inilah pandangan saya secara umum dan ringkas tentang penulisan karangan di sekolah rendah. Adapun pandangan dan dorongan mendalam serta latihan, wajarlah diperoleh melalui pembacaan, bengkel, kursus dan sebagainya. Mungkin pengalaman dan pendekatan cikgu berbeza. Sama-samalah kita kongsikannya. Insya-Allah murid kita akan dapat manfaatnya.

12 Apr 2010

SMART ENGLISH


JERTEH, 13 April - Pertandingan Smart English peringkat sekolah diadakan di Sekolah Kebangsaan Renek hari ini. Seramai 24 orang murid mengambil bahagian dalam pertandingan berkenaan. Peserta terdiri daripada 6 orang murid bagi setiap rumah sukan. Pertandingan dijalankan mengikut Sistem Rumah iaitu Rumah Biru, Merah, Hijau dan Kuning.



Sir Use bertugas di Stesen 3 - Spelling


Menurut Ketua Panitia BI, Puan Suriana, pertandingan ini adalah bertujuan untuk memilih peserta bagi mewakili sekolah ini ke pertandingan Smart English peringkat Zon Jabi yang akan diadakan minggu hadapan bertempat di sekolah ini. Di samping itu, ianya juga bagi menambahkan mata bagi rumah sukan masing-masing. Menurutnya lagi, program ini dibahagikan kepada 6 station yang mana semua peserta terpaksa melalui keenam-enam stesen berkenaan bagi menentukan juara. Para hakim pula terdiri daripada guru-guru Bahasa Inggeris dan guru-guru BISP sekolah ini yang banyak pengalamannya.



GPK 1 dan GPK HEM turut menjadi hakim


Program bermula seawal jam 8.30 pagi dan berakhir pukul 12.30 tengah hari dengan penyampaian hadiah kepada pemenang-pemenang. Tuan Guru Besar Sekolah Kebangsaan Renek, En. Mizan b. Hj. Mohd menyampaikan hadiah kepada para pemenang.



Sir Fahmi dan Teacher Salmizah bersama peserta

11 Apr 2010

KATA SENDI NAMA


Kata sendi ialah satu kata tugas yang boleh membentuk frasa dalam bahasa Melayu.

Kata tugas lain tidak membentuk frasa.

Kata tugas digunakan sebelum kata nama dan frasa nama.

Kata sendi nama pula mempunyai pelbagai tugas.

Lihat contoh-contoh di bawah :

Sendi Nama

Tugas/contoh

di

Menunjukkan tempat (di pejabat).

Menunjukkan perbuatan (dipukul, dicuci).

ke

Menunjukkan tempat atau arah tujuan (ke Indonesia).

Menunjukkan waktu (dari petang hingga ke malam).

dari

Menunjukkan tempat atau arah datang.

Menunjukkan waktu atau masa.

kepada

Menunjukkan sasaran/ditujukan.

Menunjukkan bahagian sesuatu.

Menunjukkan perubahan keadaan.

daripada

Menunjukkan punca (cadangan daripada Perdana Menteri).

Menunjukkan sumber atau asal sesuatu (dibuat daripada bunga).

Menunjukkan perbandingan (lebih banyak daripada).

pada

Menunjukkan tempat sesuatu perbuatan (Layang-layang tersangut pada arial televisyen).

Menunjukkan tempat tempat terdapatnya sesuatu (barang itu ada pada saya).

Menunjukkan keterangan waktu (bermula pada tengah malam).

untuk

Menunjukkan kegunaan sesuatu (alat untuk membuka pintu).

Menunjukkan sesuatu telah dikhaskan (pelamin itu untuk mempelai sahaja).

bagi

Menunjukkan kegunaan sesuatu (kegunaan tuas bagi mengangkat kubah masjid).

Derma bagi pelarian Afghanisatn itu dilarikan orang.

demi

Menunjukkan tujuan.

Menunjukkan urutan

Untuk menegaskan sesuatu.

tentang

Menunjukkan rujukan

dengan

Menunjukkan turut serta.

Menunjukkan cara sesuatu perbuatan dilakaukan.

Menunjukkan benda yang digunakan.

Menunjukkan persamaan.

sejak, semenjak

Menjadi penanda waktu atau masa.

terhadap

Menunjukkan rujukan yang tentu.

oleh

Menunjukkan pembuat dalam ayat pasif .

Menunjukkan sebab.

akan

Menunjukkan rujukan selepas kata atau frasa adjektif.

hingga, sampai

Menunjukkan had masa atau peringkat.

seperti, bagai, umpama, laksana, bak

Menunjukkan perbandingan.