11 Mei 2010

FAEDAH MEMBACA BUKU

Bahagian B

Tuliskan sebuah karangan bertajuk, “Faedah membaca buku”.


Membaca buku suatu amalan yang mulia. Faedah adalah kelebihan atau kebaikan yang diperoleh apabila seseorang melakukan sesuatu perkara. Manakala membaca buku bolehlah dikatakan suatu aktiviti yang melibatkan seseorang mengenal dan menyebut perkataan-perkataan yang ditulis di atas kertas.



Seseorang yang membaca buku akan mendapat banyak faedahnya. Apabila membaca buku, akan dapat meningkatkan pengetahuan, pemahaman dan daya ingatan seseorang. Ilmu yang diperoleh akan memudahkan seseorang menjawab soalan-soalan apabila tiba peperiksaan nanti. Ini sudah tentu akan menjadikan seseorang itu cemerlang dalam pelajaran.



Selain itu, membaca buku juga dapat meluaskan pengetahuan dalam pelbagai bidang. Banyak buku yang boleh kita baca di pasaran atau perpustakaan. Antaranya buku berkaitan pelajaran, ekonomi, politik dan isu-isu semasa. Dengan demikian, seseorang yang membaca buku berkenaan tidak akan menjadi seperti “katak di bawah tempurung”.



Orang yang rajin membaca buku akan dapat menggunakan masa senggangnya dengan berfaedah. Apabila membaca buku, seseorang itu tidak akan mempunyai masa untuk membuat sesuatu perkara yang tidak baik seperti melepak, ponteng sekolah atau merokok. Dengan demikian, membaca dapat menggelakkan perkara-perkara yang tidak diingini.


Di samping itu, membaca buku membolehkan seseorang membaiki mutu bacaannya. Dia juga dapat memperkaya kosakata dan dapat membina ayat dengan lebih baik semasa di kelas. Ini dapat dilakukan kerana semasa membaca buku seseorang akan menemui berbagai-bagai kosakata baru. Keraguan seseorang terhadap sesuatu perkara juga akan hilang kerana jawapannya dapat ditemui dalam buku yang dibacanya.


Membaca buku merupakan suatu hobi yang amat menguntungkan. Oleh itu, marilah kita semua menjadikan buku sebagai “teman istimewa” kita. Membaca jambatan ilmu.

23 ulasan:

  1. hermm bagus jugak karangan niyy >>. :)

    BalasPadam
  2. tak boleh copy tak bes

    BalasPadam
  3. senang fhamlh ile bace buku nih...

    BalasPadam
  4. nak copy la....karangan bagus

    BalasPadam
  5. blh perbaiki, :) tak lah teruk

    BalasPadam
  6. macam tai di sumbat di dalam toilet =) dapat 0/30 !!!!!!!!!!!!!
    baby pun boleh menulis dengan baik

    BalasPadam
  7. bagus sangad >_*

    BalasPadam
  8. FUCK YOU TEACHER

    BalasPadam
  9. Boleh copy lah

    BalasPadam
  10. care ape aq.....

    BalasPadam
  11. karangan yang okleh boleh diperbaiki juga

    BalasPadam
    Balasan
    1. banyak isi terlupa oleh kau ini

      Padam
  12. Siap keje sekolah tiru karangan ni .

    BalasPadam
  13. kdkut...x leh copy

    BalasPadam
  14. terima kasih la......bosannnnnn

    BalasPadam
  15. fucking you


    fucking you


    \\



    BalasPadam
  16. baik juga karangan ni....

    BalasPadam
  17. Tahniah.. terima kasih atas perkongsian

    BalasPadam
  18. macam sampah la korang ni. org tu dah buat pnat pnat bersyukur leee.

    BalasPadam